Vörösvári úti gyermekrendelő

Dr. Schuler Zsófia Cikk Ovis rémálom: cérnagiliszta

Ovis rémálom: cérnagiliszta

Sajnos a szülők többsége összefut a cérnagiliszta problémával iskolás vagy óvodás gyerekek mellett. Itt olvashatnak egy összefoglalót a tudnivalókról.

A cérnagiliszta fertőzés (enterobiasis, oxyuriasis) a leggyakoribb féregfertőzés a világon. Előfordulása 5-10 éves korban a leggyakoribb, de bármilyen életkorú személy megfertőződhet. A betegség emberről emberre halad, piszkos (széklettel szennyezett) kéz útján. A fertőzés közösségekben (óvoda, iskola, család) könnyen terjed. A betegség lappangási ideje 2-4 hét.

A gyermek önmagát is újra fertőzheti. Az éjszakai végbéltáji viszketés miatt álmában a területet megvakarja, majd kezét a szájához viheti. A fertőzés terjedhet törölközőn, ágyneműn, ágy kárpiton, ruhán keresztül is. A piszkos kézzel érintett elkészített élelmiszer, vagy ágyneműk kezelése sok gyermeket érintő fertőzés forrása lehet. A peték a házi por által akár a levegőbe kerülve is fertőzhetnek.

A betegség legtipikusabb tünete az éjszakai végbéltáji viszketés. A cérnagiliszta okozhat még hasfájást, hányingert, hányást, hasmenést, fáradékonyságot, gyarapodási zavart, vakbélgyulladást, kislányoknál intim tájék viszketést vagy gyulladást, gyakori vizelési ingert vagy enuresist (szobatisztaság után ismét nem szobatiszta a gyermek) valamint előfordul tünetmentes fertőzés is.

A diagnózis legkönnyebben a székletben látható élősködők látványa után állítható fel. A székletet nem vizsgálják emiatt. Gyanú esetén végbéltáji kaparék (mintavétel celluxal tárgylemezre ragasztva) küldhető vizsgálatra. Erős gyanú esetén (pl. éjszakai végbéltáji viszketés, tünet mellett ismert kontaktus fertőzött beteggel) a kezelés megfontolható a betegség bizonyítéka nélkül is.

Fertőzés esetén féreghajtó tablettát ír fel a háziorvos. Ezt a család minden tagjának egyszerre kell szednie. Az óvodát-iskolát értesíteni kell. A körmöket otthon mindenkinek rövidre kell vágni, kézmosáskor körömkefét is érdemes használni. Az ágyneműket, törölközőket, pizsamát, fehérneműt magas hőfokon (60-90 C) kell mosni, vasalni is hasznos. A kárpitot is át lehet vasalni. A portalanítást is szükséges ezzel egy időben elvégezni.

A tünetmentes kezelt gyerek mehet közösségbe. Bejelentés, elkülönítés nem szükséges.

Források:

UpToDate Enterobiasis (pinworm) and trichuriasis (whipworm)