Vörösvári úti gyermekrendelő

Dr. Schuler Zsófia Cikk Felfázás: medveszőlő vagy gyógyszer?

Felfázás: medveszőlő vagy gyógyszer?

Mindenki ismeri a húgyuti fertőzés – közismertebb nevén felfázás – tüneteit: csípő vizelet, gyakori vizelési inger, hólyagtáji fájdalom, elszíneződött vizelet. Nem szükséges, hogy a fent felsoroltakból minden tünet jelen legyen. Akár egyetlen tünet – például a gyakori vizelési inger – is jelezheti a húgyuti fertőzés fennállását.

A húgyuti fertőzésnek két alcsoportja van, az alsó (húgyhólyagot érintő) és a felső (vesét is érintő) fertőzés és gyulladás. Az alsó húgyuti fertőzésből sajnos időnként felszálló, felső húgyuti fertőzés (vesemedence gyulladás) alakul ki. Ennek komolyabb tünetei is lehetnek (láz egyéb tünet nélkül, vesetáji fájdalom, hányinger vagy hányás, étvágytalanság). A vesemedence gyulladás komoly betegség, visszafordíthatatlanul károsíthatja a vesefunkciót. Két hónaposnál fiatalabb csecsemő esetében szepszis (vérmérgezés) és meningitis (agyhártyagyulladás) is kialakulhat. Így a láz jelenléte két hónaposnál fiatalabb csecsemő esetén minden esetben azonnali (egy órán belül, éjszaka is!) kórházi kezelést kíván.

A húgyuti fertőzést gyermekkorban leggyakrabban bakteriális fertőzés okozza. Ennek forrása általában a húgycső környékén jelen lévő (székletből származó) bélbaktérium. Megfelelő higiéniás szabályok betartásával a húgyuti fertőzés előfordulása csökkenthető (pl. lányoknál székelés után kizárólag “előlről hátra” haladó törlés, minden egyes törlés tiszta papírral/kendővel, tiszta pelenka nappal 3 óránként).

A húgyuti fertőzés szinte mindig bakteriális fertőzés. Az alsó húgyuti fertőzés megfelelő kezelés nélkül veszélyes felső húgyuti fertőzéssé alakulhat. Ezért a bizonyított húgyuti fertőzést minden esetben antibiotikummal kell kezelni. A húgyuti fertőzés fennállását egy perc alatt meg lehet állapítani vizelet gyorsteszt segítségével.

Aki ismeri a praxisomat, tudja, hogy a lehető legritkábban javaslok antibiotikum (vagy más gyógyszeres) kezelést, ha ez elkerülhető. Ennek megvan a maga oka (a szükségtelen és gyakori antibiotikum kezelés fokozza a rezisztens törzsek kialakulását, a gyógyszereknek mellékhatásaik vannak, stb.). A húgyuti fertőzés kezelése azonban nagyon komolyan veendő, és minden esetben antibiotikum kezelést kíván.

Éppen ezért nagy probléma, hogy egyes esetekben a médiában hallottak alapján az ilyen tüneteket gyógynövény készítményekkel próbálják kezelni. A gyógynövény jó kiegészítő kezelés lehet az antibiotikum mellett, de nem helyettesítheti azt. Az összes nemzetközi protokoll alapján, ha a gyermeknél láz jelentkezik más tünet (pl. orrfolyás, hasmenés…) nélkül, a vizeletet minden esetben ellenőrizni kell. Ha pedig a vizeletben gyulladásra utaló jel van, akkor antibiotikum kezelésre van szükség.

Források:

UpToDate Urinary tract infections in infants older than one month and young children: Acute management, imaging, and prognosis